المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دورة تربية الدواجن البيضاء من الالف الى الياء ....

محمد البادى
06-17-2011, 03:08 PM
دوره تربيه الفراخ (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)البيضاء (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)(40يوم )
يتم الاستقبال فى الحضانات على درجه حراره 34 م
يتم تنزيل الحراره 2درجه كل اسبوع وتثبت عند 24 م حتى نهايه العمر

اليوم الاول /
يتم الاستقبال على مياه بالسكر وذلك نصف كيلو سكر / جردل مياه لمده 8 ساعات
او عسل ابيض
او أكياس محلول معالجه الجفاف وذلك 2كيس/ الالف كتكوت لمده 8 ساعات
او بالتبادل بين السكر و أكياس محلول معالجه الجفاف لكل منهما 4-5 ساعات

اليوم الثانى /
نضع مضادات حيويه معويه وتنفسيه على مياه الشرب
(ضد السالمونيلا والميكوبلازم ) حيث انها تنتقل مع الكتكوت من الام عبر البيضه
مثال
تايلان 1/2 جم / لتر و نيومايسين 1جم / لتر
او 8 ساعات
ارثرومايسين 1جم/لتر و كولستين 1/3 جم /لتر
+
ونضيف فيتامينات اد3هـ 1سم/لتر 8 ساعات
+
املاح معدنيه 1 سم/لتر 8 ساعات

ونبقى على هذا النظام لمده 4-5 يوم ويفضل 5 ايام .

اليوم السادس / مياه بيضاء

اليوم السابع /
يتم تحصين التحصين الاول (هتشنر B1 )
وذلك أمبول / 1000 كتكوت
طريقه التحصين
تتم تعطيش الكتاكيت لمده 2 ساعه ونخرج السقايات خارج الحضانه فى بدايه التعطيش
يفتح التحصين تحت المياه ويتم حسابه المياه التى يوضع فيها التحصين على النحو الاتى
حيث تحسب المياه التى تشرب لمده 24 ساعه فى القطيع
ونحسب المياه التى تشرب فى الساعه الواحده
ونضع التحصين فى مياه الشرب التى تكفى لمده 3 ساعات ( 2ساعه تعطيش + 1 ساعه لشرب التحصين ) .
ثم توزع المياه على السقايات بالتساوى وتوضع امام الكتاكيت لمده لا تزيد عن ساعه وذلك فى الصباح الباكر .قبل طلوع الشمس .

ملحوظه /يحفظ التحصين فى الثلاجه وليس الفريزر .
يوضع ثلج فى مياه التحصين ليتم تبريدها قليلا اثناء وضع التحصين وذلك بعد وضعا ليله كامله فى الاناء حتى يتم خروج الكلور والذى قد يسبب موت التحصين .
يمكن ان يتم التوسيع فى العنبر كل اسبوع حيث يتم التوسيع فى كامل العنبر فى عمر 28 يوم .

اليوم الثامن - الحادى عشر /
يتم وضع مجموعه فيتامينات + فيتامين هـ

اليوم الثانى عشر /
يحصن تحصين الجامبورو IBD
امبول / 1000
وذلك بنفس طريقه التحصين السابقه ( التعطيش ) .
ملحوظه / يمكن وضع لبن مجفف منزوع الدسم بنسبه 4 جم/ لتر والذى يعمل كحامل للتحصين ويقلل نسبه دخوله الى الدم فيتيح الفرصه فى تكوين الاجسام المضاده الاعلى ويقلل من رده فعل التحصين .

اليوم الثالث عشر – الخامس عشر
مضاد حيوى ( امبسلين جم/لتر – او اى مضاد حيوى عام ) 8 ساعات
حفاظا على رد فعل التحصين
+
فيتامينات ( أد3هـ ) 8 ساعات
+
أملاح معدنيه 8 ساعات

السادس عشر / مياه بيضاء

السابع عشر – العشرون /
نستخدم مضادات كوكسيديا ( أمبرول او تول كوكس او فيثاكوكس او فارما كوكس او مارفى كوكس ) . +أد3هـ
اليوم الحادى والعشرون /
تحصين اللاسوتا او كولون ويفضل اللاسوتا لانه يعطى مناعه أكثر .
وذلك امبول / 1000 كتكوت وذلك نفس الطريقه السابقه
ملحوظه / اذا وجد القطيع مرض يفضل الكولون .

الثانى والعشرون – الخامس والعشرون /
مضاد حيوى عام مثل اموكسى سيلين او ريفا مايسين وذلك كرد فعل للتحصين والذى قد يسبب كلوستريديا والتى غالبا ما تأتى فى مثل هذا العمر .
ومجموعه فيتامينات أد3هـ وأملاح معدنيه لمده 8ساعات لكل منهما .

السادس والعشرون – الثلاثون /

وذلك حسب ظروف القطيع
· احمرار فى البراز / مضادات كوكسيديا مع تنظيف الفرشه وتجفيفها .
· اعراض تنفسيه / مضاد حيوى تنفسى ( لمده 8 ساعات ) ( اثرومايسين او تايلان )
+( كولستين او نيو مايسين او دوكسى سيكلين ) .
· اذا حدثت كوكسيديا 8 ساعات مضادات كوكسيديا + 8 ساعات مضادات تنفسيه او معويه.
· اثناء وجود الكوكسيديا لا يجب وضع الامبرول مع B مركب
· ونستخدم مثلا كوقايه فى نفس العمر بدون اعراض تنفسيه او معويه ظاهره .
enrofloxacin – Chloromanfecol –oxy tetracycline – deoxycycline

اليوم الثلاثون /
يتم تكرار تحصين اللاسوتا او الكولون مثل الطريقه السابقه

بعد اليوم الثلاثون نجد فى الغالب :
CRD ( chronic respiratory disease )MYCOPLASM + E-COLI
وفى هذه الحاله نعطى مضاد حيوى شديد مثل المذكور سابقا جرعه ونصف لمده 4-5 يوم
ويتم الحقن قبل البيع باربعه ايام
· فاذا كانت اوزان الفراخ (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)تسمح بالبيع عند 36 يوم يتم الحقن عند 30 ثم 32 يوم
· واذا كانت اوزان الفراخ (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)خفيفه ا ك او 1.100 ك نعطى مضادات حيويه تنفسيه معويه فى مياه الشرب حتى تصل الى عمر 36-37 يوم ويتم الحقن يوم بعد يوم على عمر 39 – 40 وفى هذه الحاله تكون الاوزان جاهزه للبيع.
· ويتم البيع عن عمر 40 يوم

ملوحوظه / تتكون الحقنه من مضاد حيوى ضد الالتهابات التنفسيه ومضاد حيوى ضد الالتهابابت
المعويه(CRD ).
مثل ( لينكوسبكتين + سترنيومايسين + جنتامايسين ) مع (سيفوتاكسيم 20جم/طن دجاج او بايكولومبى او تراى البلوسين ) .

مع تحياتى محمد البادى

د.محمد عبد الرسول
06-17-2011, 11:21 PM
http://www.iraqup.com/up/20110617/c3AYv-k0S1_23273825.gif (http://www.iraqup.com/)

dr_xrays
06-18-2011, 04:12 AM
تسلم يغالى تم التثبيت

hossamitis
06-18-2011, 10:47 AM
شكرا ع الموضوع بس انا كان لى استفسار
بالنسبه لللبن اللى بيضاف على ميا التحصين نسبته بتكون من 3 الى 4 جم لكل لتر ماء وليس 20 جم ويضاف على ماء التحصين قبل التحصين بحوال ساعه
معظم المزارع بتحصن جمبورا على 14 يوم
وتحصن لاسوتا على 19 يوم
السكر اللى بيضاف على الماء بيكون 10% كيلو سكر ل 100 لتر ماء وده حسب ما قرات
شكرا

dr/mega
06-23-2011, 04:23 AM
دى الدورة متروقة ادوية مافيهاش يوم راحة بس الحاجة الوحيدة اللى عايز اسال عنها بقى بصفتك دكتور بيطرى مش حرام انك تحط الادوية دى كلها وتيجى اخر الدورة الفرخ كلة دواء واقل من 24 ساعة بتتم عملية الذبح والناس تديها اكل بكوكتيل مضادات حيوية

د.محسن كرم
06-23-2011, 04:27 PM
دى الدورة متروقة ادوية مافيهاش يوم راحة بس الحاجة الوحيدة اللى عايز اسال عنها بقى بصفتك دكتور بيطرى مش حرام انك تحط الادوية دى كلها وتيجى اخر الدورة الفرخ كلة دواء واقل من 24 ساعة بتتم عملية الذبح والناس تديها اكل بكوكتيل مضادات حيوية

الاستاذ محمد ليس دكتور انه مربي

ثانيا الموضوع ليس من كتابته هو منقول من احد المواقع

ثالثا دي برامج شركات الدواجن في مصر ذي شركة الدقهليه للدواجن وشركه القاهره للدواجن يعني مش كلام محمد

شكرا لكـ

د.محسن كرم
06-23-2011, 04:33 PM
شكرا ع الموضوع بس انا كان لى استفسار
بالنسبه لللبن اللى بيضاف على ميا التحصين نسبته بتكون من 3 الى 4 جم لكل لتر ماء وليس 20 جم ويضاف على ماء التحصين قبل التحصين بحوال ساعه
معظم المزارع بتحصن جمبورا على 14 يوم
وتحصن لاسوتا على 19 يوم
السكر اللى بيضاف على الماء بيكون 10% كيلو سكر ل 100 لتر ماء وده حسب ما قرات
شكرا

اللبن البودره فعلا جرعته 2 جرام و ممكن 3 الي 4 او يمكن اضافه الايزولاك بتاع شركة اجريفيت بنسبه 2 جرام لكل لتر ماء وفائده الايزولاك هو منع جزيئات التحصين من التكسير

تحصين الجامبورو يا دكتور حسام عند 12 يوم وهناك بعض المزارع بتحصن جامبورو علي 12 يوم وبعدين تعيد تحصينته مع اللازوتا في عمر 18 يوم

لكن موضوع 14 يوم ده اعتقد ليس صحيح بالمره

تحصين اللزوتا يافندم عمر 18 يوم وعمر 25 يوم ايضا

السكر بيضاف بنسبه 3 : 5 % اي 3 : 5 كيلو لكل 100 لتر ماء

والعسل الابيض ممكن يضاف بنسبة 2 : 5 % لكل 100 لتر

محمد البادى
06-23-2011, 09:29 PM
شكرا على مرورك د . محسن

سالم أبو مازن
07-02-2011, 09:56 AM
شكرا جزيلا يأ اساتذة.

نتعلم منكم وأنا الآن أخطط لمشروع صغير لتربية دجاج أبيض وأيضا بلدي، ولكن عندي تحفظ شديد بخصوص الهرومونات والأدوية وناوي أعوض عنها بجعل الظروف البيئية مناسبة للدجاج من تهوية وإضاءة ونظافة وتغذية سليمة.
لدي المساحة الكافية والماء النقي.

شكرا لكم.

Dr Maroo
07-20-2011, 10:01 PM
فعلا الادوية كتير جدا و مرهقة بالنسبة للكتاكيت و ايضا من ناحية التكاليف كما ان البرنامج الوقائي للكوكسيديا في توقيت متاخر و ده هيسمح ان الشغل يتضرب كوكسيديا
بس موضوع جميل وبشكل مختصر

dr reem
07-21-2011, 12:10 AM
انا بشتغل فى ادوية المزارع وكل اللى بتعامل معاهم بيحصنوا جمبورو عمر 14 يوم ومش بكمية المضادات دى كلها وبعدين ازاى ميستخدمش مضادات سموم ولا رافع مناعه طول الدوره ولازم كمان يكون فى غسيل كلى كويس على الاقل قبل البع بيومين عشان اثر الدواء

khaled
07-21-2011, 01:21 AM
اشكرك بشدة د.reem على لفت الانظار لمنشطات المناعة في الدواجن الموضوع الذي يغفل عنها الكثيرون

معظم العاملين في الحقل يربط بين منشطات المناعة والفيتامينات والاملاح المعدنية زي فيتامين ه والسلينيوم وفيتامين سى وفيتامين اد3ه وايضا الليفاميزول وكلها تعتمد على نظرية مضادات الاكسة التي تتخلص من free radicals الموجودة في الدم

بس هنا حتكلم عن betaglucan تقوم بتنشيط الجهاز المناعى بشكل مباشر وقوى يختلف عن اى منشطات اخرى

كيف تعمل البيتاجلوكان كمنشط للمناعه ؟

1- تقوم بتحفيز الbone marrow على انتاج stem cell التي تصنع خلايا الدم البيضاء

2- تحفز intercellular signal molecules عن طريق الالتصاف بالخلايا المناعية

بتجربة حقلية عند استخدام betaglucan في مياه شرب الدواجن قبل وبعد تحصين الانفلونزا والجمبورو والاتهاب الشعبي الفيروسي يؤدي الى زيادة antibodies titer لهذه التحصينات تقريبا للضعف
مستحضراته في السوق
IM-66انتاج شركة power vet
Celmanix من الشركة الدولية
ا د3 ه + سلينيوم + بيتاجلوكان

محمد البادى
07-21-2011, 10:49 AM
يا رجالة هدوا نفسكوا شوية الموضوع منقول من احدى المنتديات لد . محمد ابراهيم زى ما قال فى الامشاركة د . محسن كرم
وبعدين هى دى احدى برامج شركات الدواجن فى مصر وكل واحد حسب دماغة
وكل واحد بيشتغل فى الدواجن مش زى التانى وشكرا لمروركم وتوضيحكم اخوانى .

أحمد مدحت
08-22-2011, 06:10 PM
شكرا لحضرتك على الموضوع المميز
و على العموم بتختلف من مدارس لأخرى فى مجال التربية و شكرا

د.محسن كرم
08-22-2011, 09:37 PM
بس هنا حتكلم عن betaglucan تقوم بتنشيط الجهاز المناعى بشكل مباشر وقوى يختلف عن اى منشطات اخرى

كيف تعمل البيتاجلوكان كمنشط للمناعه ؟

1- تقوم بتحفيز الbone marrow على انتاج stem cell التي تصنع خلايا الدم البيضاء

2- تحفز intercellular signal molecules عن طريق الالتصاف بالخلايا المناعية

وربنا انت عبقري يادكتور خالد
لا تعليق بعد كلام حضرتك عن البيوتاجلوكان

dr_said
09-10-2011, 11:51 AM
برنامج رائع وبارك الله فيك اخى الكريم

محمد البادى
09-10-2011, 03:38 PM
وبارك فيك حبيبى د . سيد

eng_farid85
11-04-2011, 06:52 AM
شكرا على الموضوع غاية فى الروعه بس سؤال بسيط وارجو الرد بسرعه
ممكن اضافة ( ميداكوكس +فيتامين ك3 ) كجرعه كوكسيديا بعد تحصين 7 ايام ؟

وليد2414
01-09-2012, 09:46 AM
شكرا جزيلا

عمرو يسرى
03-21-2012, 03:04 AM
ياجماعه اناعايز علاج قوى للبردانا البرد مبهدل المزرعه عندى

عمرو يسرى
03-21-2012, 03:08 AM
لا حضرتك الفيتامين لوحده معاه ه سيلينيوم

كوت كوت
03-26-2012, 06:05 PM
الاختلاف فى الراى منطقى ، فعلا التربيه مدارس بتختلف البرامج والشغل من شخص لاخر ،
بس مجهود يستحق الشكر والتقدير

عبده الجوهرى
05-09-2012, 10:22 PM
مشكووووووووووووووور

akram elmaria
07-13-2012, 04:10 PM
مشكوررررررررررررررررررررر

الريشي
08-05-2012, 05:49 AM
يسلمو

الريشي
08-05-2012, 05:50 AM
مشكوررررررررررررررررر

Mhammed th vet
08-07-2012, 04:37 AM
موضوع متميز ومهم بالنسبة للطبيب البيطري ومربي الدواجن

محمد مهران
08-08-2012, 11:08 PM
شكرا ع الموضوع انا من زمان وانا عايز اعمل مزرعة دواجن ولما خلاص نويت اعملها قرأت موضوعك لقيت الموضوع صعب وبصرتحه خوفت :d

حسين شوشه
08-10-2012, 10:50 PM
معقول / بس المضادات الحيويه كتيره جدا ولان كثرة المضادات الحيويه للدواجن بكثرة بدون سبب او سوء تشخيص يوءدى الى متوسطات هزيله لان التحويل عند الدجاج يكون ضعيف بسبب المضادات الحيويه وبتقلل من مناعة الفراخ

م.فارس
08-24-2012, 08:44 AM
تسلم ايدك محمدباشا00انابشكورك جداجدا00ودائما ننتظرالمزيد من المعلومات القيمه تحياتي

احمد شاهين
09-27-2012, 08:27 PM
انا معاك فى هذا الراي ومتفق معاك فعلا الموضوع ملهوش ثوابت نهائيا كل واحد وكل دكتور ليه برنامج خاص المفروض الكل الاطباء يتحدو على برنامج واحد بدل ميحيرونا معاهم ولهى العظيم تعبنا

احمد شاهين
09-27-2012, 08:31 PM
علاج البرد انا مجربه بس غالى شوية سيبرو 140 جنيه + امون فيت 70 جنيه بس بجد من ثانى سقوة قضى تماما عن البرد عندى وده عن تجربة وفوق كل زى علم عليم

ديار
09-28-2012, 12:27 AM
thanks masr vet

احمد شاهين
10-01-2012, 10:58 PM
فتح الله عليك وزادك علما ونوراا وجعله الله فى ميزان حسناته اللهم لاعلم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم

dr.kwn
10-08-2012, 12:12 AM
يسلموووو كتير وموضع مميز جدا جدا

وائل محمد
10-23-2012, 11:30 PM
شكرا
موضوع متميز

الداء والدواء
11-29-2012, 03:21 AM
ويتم الحقن قبل البيع باربعه ايام
· فاذا كانت اوزان الفراخ (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)تسمح بالبيع عند 36 يوم يتم الحقن عند 30 ثم 32 يوم
· واذا كانت اوزان الفراخ (http://www.vetunited.com/vb/showthread.php?t=156&)خفيفه ا ك او 1.100 ك نعطى مضادات حيويه تنفسيه معويه فى مياه الشرب حتى تصل الى عمر 36-37 يوم ويتم الحقن يوم بعد يوم على عمر 39 – 40 وفى هذه الحاله تكون الاوزان جاهزه للبيع.
· ويتم البيع عن عمر 40 يوم

ملوحوظه / تتكون الحقنه من مضاد حيوى ضد الالتهابات التنفسيه ومضاد حيوى ضد الالتهابابت
المعويه(crd ).
مثل ( لينكوسبكتين + سترنيومايسين + جنتامايسين ) مع (سيفوتاكسيم 20جم/طن دجاج او بايكولومبى او تراى البلوسين ) .

معلشى سؤال ياأخى مافائده الحقن قبل البيع بأيام قليله ودامش هايكون زياده فى التكاليف على الفاضى وان كان ولا بد فما هو الداعى للحقن ؟؟؟

rizk_arabic
01-06-2013, 11:10 PM
التحصينات الوقائية الفيروسية مهمة جدا أما الباقي مثل علاج مرض معين مش موجود ووضع أدوية مكلفة حرام والأفضل وضع الدواء عند اللزوم

حسن لاشين
02-23-2013, 04:25 PM
البرنامج جيد مع بعض التحفظات عليه لكن الأهم هو مفيش حقنة انفلونزا ونيوكاسل ميت عمر 8 - 10 يوم
ولا فى تحصينات للأى بى اللى مبهدل المزارع
وكمان ده اسمه برنامج برنامج تحصين ووقايه وليس دورة تربيه نرجو الدقه اكثر
وجزاكم الله خيرا على المجهود المبذول

صقر العمارنة
03-16-2013, 06:46 PM
السلام عليكم ممكن استفسار عن تربية الدجاج البلدى البياض انا عايز اعمل مشروع بس اسعار العلف غالية جدى انا بقترح لو عملت علف يدوى مثال 500 كيلو زرة صفراء \\ و100 كيلو زرة رفيعة \\ و100كيلو كسب فول صوية \\و 100كيلو ردة قمح و200 كيلو املا وفسفور ومضاضات ومسحوق سمك \\\\\\\\ ممكن التشكيلة دىتنفع كعلف بياض بلدى ودى كمية طن وانا مش بيضرى ولا شى بس انى فكرت وقلت اسال حضراتكم وياريت تفيدونى او ينقص اضافات من حضراتكم \\\\\ جزاكم اللة خير

MoHaMeD Nour
04-06-2013, 11:29 PM
السلام عليكم ورخمة الله وبركاته
الاخوه اعضاء وزوار المنتدى الاكثر من رائع
انا حاليا بنفذ مشروع معمل تفريخ صغير كده على قدى وان شاء الله الفراخه خلاص جايه يوم الاربعاء ١٠/٤ بس فى مشكله وهى ان مش لاقى حد اشترى منه بيض مخصب سواء ابيض او ساسو ارجوا المشاركين انهم يدلونى لان ان بصراحه دفعت كل اللى ورايا واللى قدامى قى المشروع ده
بس للاسف من غير بيض
يبقى (ضاعت فلوسك يا صابر )
ارجوكم ساعدونى
اخوكم محمد نور 01223442883
Mr.no00or@yahoo.com
Mr.no010or@gmail.com

ابن الشوربجى
04-16-2013, 04:12 PM
تسلم ياغالى موضوع مفيد منظرين منك الجديد